27‏/07‏/2008

قائمة أمنياتي ..



السلام عليكم


كنت قد قرأت آخر تدوينة للزميل المُدوَّن " أدهم الشهابي " في مدونته الرائعة ذات الأسلوب السهل الممتنع " من أدهم .. عن أي شيء " منذ فترة قصيرة


راقت لي الفكرة كثيراً
إن فكرة كتابة قائمة أمنيات ليست بالجديدة حتماً .. لكن مجرد طرحها و تنفيذها من جديد أضفى عليها رونقاً خاصاً .. رونقاً جعل معظمنا يتساءل .. لِمَ لمْ أفكر في كتابة واحدةٍ تخصني من قبل ؟؟

عموماً .. و أخذاً بالنصيحة – فالنصيحة بجملٍ كما قال العرب – قررت أن أكتب قائمتي و أن أعرضها عليكم هنا


أولاً: السفر لجنوب إفريقيا .. و يا سلام لو كانت السفرية بقى أيام كاس العالم .. هتبقى الحكاية موز موز موز

ثانياً: كان حلمي زمان و أنا ف تالتة إعدادي كالتالي


أن أكون أول رائدة فضاء عربية مصرية تطأ سطح القمر


طبعا ده مش ممكن يتنفذ إلا لو كنت عبير .. بطلة سلسلة فانتازيا للمبدع أحمد خالد توفيق .. بس برضه نفسي أقف عالقمر و أبص عالأرض من فوق كده .. أكيد هيكون شعور فريد من نوعه

ثالثاً: ألاقي بطريقة ما كتاب فيه الأعمال الكاملة للشاعر محمود درويش

رابعاً: تبقى عندي مكتبة كبيرة فيها كل الروايات اللي الواحد ممكن يتخيلها و يبقى نفسه فيها

خامساً: أجيب إمتياز من نِفسي السنة دي


سادساً: أخلص طب بقى .. عشان إحنا خلاص خللنا ف الكلية دي و شكلنا بقى وحش قوي

هذا فقط؛ ما أسفرت عنه عمليات الاستجواب الشاقة التي فرضتها على قريحتي الآن
شكراً لتحملكم الملل
و دمتم سالمين

ملحوظة
لا أخفي عليكم سراً .. كلما فكرت في التدوينة – المسماه ماي ويش ليست بالمناسبة – تذكرت سلسلة الدعايات التلفازية لمنتج ما لست أتذكره الآن كالعادة .. و التي يفعل فيها شابٌ ما المستحيل ليحقق قائمة امنياته الخاصة .. آمُلُ لو أننا نمتلك نفس العزيمة لفعل ما نتمنى مثله



هناك 21 تعليقًا:

FreeKiller يقول...

Thanx alot

amraction يقول...

يا رب تحققى كل امنياتك
وكونا خللنا فى الكليه دى.. اعتقد اننا عدينا مرحله التخليل وبقينا فى مرحله صنع المش والجبنه القديمه
ربنا يعينا
على رايك.. لنا الله
سعيد بزيارتك ليا فى البلوج بتاعى
نورتيه والله

دكتور بهــدوء يقول...

اعلان بيبسي ماااااكس
افتكاااااااارت

بتاع الاسد ده
الواحد كده يحقق انياته م الاخر
موووز موووز موووووز

FreeKiller يقول...

amraction

يا رب كلنا نحقق اللي نفسنا فيه
و على رأيك إحنا عدينا مراجل كتير ف الكلية دي
مش عارفة ممكن يحصل لنا إيه بعد كده

أنا أسعد بزيارتك للبلوج بتاعي هنا
نورتنا

FreeKiller يقول...

الحاج بهدووووووووووووء

تصدق بإيه
افتكرته امبارح و أنا بتقرج عالمسلسل لأنه جه
بس ده فيه الاعلان التاني و هو عاوز يربح قلبها
و تقريبا فيه واحد كمان

جبة جبنة جبنة
ههههههههههههههه
شكرا للزيارة يا أفندم

Dr.Mohammed Gohary يقول...

وفي تالت قديم شوية بتاع سوق سيارة سريعة

هههههههههههههههههههههه

ربنا يكرمك وتحققي كل احلامك

وتروحي جنوب افريقيا

بس لو عاوزة تروحي انجولا او تنزانيا او الكونغو الدكتاتورية دولا بتوعي
ههههههههههههههههههههههههه
انا الملك هناك

يبقا التذاكر مجانااااااااا


ربنا يوفقك

تحياتي

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

السلام عليكم ...و الله موضوع قائمة الأحلام ده جامد أوي ....و أحلامك ماشاء الله أجمد من بعض ...أقترح عليك فيما يخص حلمك الفضائي إنك تبقى ملتي ملياردير و ساعتها تروحها سياحة زي المليالدير الروسي اللي أنا مش فاكرة أسمه دلوقتي :)
حياك الله مدونة رائعة و منتظرة جديدك

FreeKiller يقول...

الجوهري
جيت و جبت الإعلان الناقص
نورت يا عم

أنا عاوزة افهم
كل الشعوب دي ساكتة عليك إزاي بس
أنا لو مكانهم أقول لهم
النهاردة الثورة يا رجالة
ههههههههههههههه

تحياتي أنا كمان
على فكرة أنا بتابع مدونتك على طول
ما تقلقش يعني

FreeKiller يقول...

أهلا زينب

على كده بقى
يبقى لازم أحط تاني حلم إني أبقى مليارديرة
و التالت يبقى بتاع القمر
ههههههههههههه

مبسوطة جدا ان المدونة عجبتك
نورتيها بجد

د/اجدع بنوته يقول...

ههههههههههههههههههههه

ايه يابنتى طموحاتك اللى ع قد لحافك

مد رجليك دى

فين مثلا الفورد ولا الموستاج

ولا مثلا شاليه ف تايلندا

ولا مثلا حتى قصر ف الساحل الشمالى

ال قمر وتنزانيا ال

ههههههههههههههههههه

يارب تحققى كل اللى بتتمنيه يابطتى

FreeKiller يقول...

عمرك ما سمعتي عن التكتيك و الاستراتيجية؟؟

الأمنيات دي التكتيك
لسه الاستراتيجية بعدين

يا رب تكوني فهمتي حاجة
نياهاهاهاها

كالعادة
ضلمتي
قصدي
نورتي المدونة

Marwa Friday يقول...

صبااااح الفل يا قمر
واحشاني
عارفة
عجبني جداً حلم رائدة الفضاء
وحلم
المكتبة
مع ان الواحد ما عادش بيقرأ زي زمان
يا رب يكون كتاب محمد هشام عبيه عجبك
:)
عايزة أبقى أشوفك انتِ وأجدع بنوتة
:)

سلامووووز

FreeKiller يقول...

اهلا اهلا يا مروتي
طيب مش كنتي تقولي انك هتشرفيني
و تنوريني
كنت فرشت الأرض ورد؟؟
و الله انتي كمان واحشاني
بس بجد و الله انا لسه مخلصه امتحانات الخميس اللي فات
بقالي شهرين و نص بمتحن
بالنسبة للكتاب
طبعا عجبني جدا
فوق إن محمد هشام عبية هو اللي كاتبه
كفاية كمان انه منك
و الله ما عارفه اودي وشي منك فين
عارفه انه طول عندي قوي
بس صدقيني مش هاكله عليكي
محافظة عليه اكتر من عنيا
ممكن تبقي تطلعي معايا القمر على فكرة
انتي متعرفي كمان اني نفسي انط نطة
البانجي
هههههههههههههههه
مفتكرتهاش الا لما لاقيت زميلنا كاتبها ف مدونتة
ههههههههههههههه
سبقني بقى


نورتيني بجد
و ان شاء الله كتباك يرجع لك ف اقرب فرصه
سلام يا جميل

شفـقــة و إحســــان يقول...

اول رائده فضاء واللهى برافو عليكى دى تبقى فكرة هايلة
ولما تروحى ابقى زورينى انا واحسان اصلا من المريخ

حنين.. يقول...

..... الله محمود درويش, ومكتبه روايات, ورائدة فضاء, احييكى بجد ويارب تحققيهم
هههههههههههههههههه فكرتينا بالاعلان, بس دا اعلان, ولما تروحى جنوب افر يقيا ابقى خودينى معاكى
دمتى سالمه
حنين

Dr.Mohammed Gohary يقول...

مدونتي بتنور لما بتزوريها

أه والنيعمة
ههههههههههههههههههههههه

برضووووووووووو تحياااااااااااااتي

وانتي عارفة انتي متابع جيد لمدونتك بحكم الجيرة وبتاع


تحياااااااااااااتي لتااااااااااااااااااالت مرة

FreeKiller يقول...

اهلا اهلا يا شفقة

نورتي المدونة
ابقي سلمي على أستاذ إحسان
معلش معرفتش أرد بدري عن كده
كنت مسافرة و لسة راجعة امبارح

بالنسبة للمريخ
واحد من بولندا كان بيقول لي انه نفسه يعيش هناك و يبقى صاحب اول بيت عليه
قلت له خلاص
و انا صاحبة تاني بيت
و مستنيين ناس تيجي معانا
فأكيد هبقى أقووووووول

FreeKiller يقول...

أهلا أهلا حنين
نورتي

ما هو لازم أفكركم بالاعلان
عشان الاقي حاجة اكتبها
هههههههههههههه

مدام انتي شكلك من عشاق درويش
لو صدف و لاقيت اللي بدور عليه
هبقى اعمل حسابك معايا

كوني بخير

FreeKiller يقول...

ههههههههههههه
الجيرة يا جوهري
الله يرحم
مكنتش عارف ان فيه جيرة من أساسه
ههههههههههههه

تحياتي ليك انا كمان
لتاني مرة بقى
خليك احسن مني

Rannon يقول...

يااااااه ده انا عندي شوية بيست ويشز
فكرتيني باللذي مضى والذي لم يمض :))


دي أول زيارة ليا هنا

ومدونتك عجبتني
ان شاء الله هتشوفيني كتيييييير :)

تحياتي :)

FreeKiller يقول...

طيب ما تكتبيهم انتي كمان يا رنونة
خلونا نشوف بقى العصف الذهني بتاع ابراهيم الفقي
نورتي المدونة
و انا ليا كل الشرف انها عجبتك
و تنوريها طبعا ف اي وقت