04‏/09‏/2008

القانون



القانون


لست ابن سينا لأكتب كتاب قانونٍ آخرَ في الطب، خاصةً و أن آخر ما يمكن أن يشغلني في أيامٍ مفترجةٍ كأيام الإجازة هذه هو الطب. و لست موسيقياً لأتحدث عن آلة القانون، على الرغم من أنني قد وضعت صورةً له - لزوم التمويه - في صَدْرِ الموضوع


لكني مواطنٌ كأي مواطنٍ في العالم من حقه أن يكتب عن القانون. و باعتباري مواطناً مصرياً أباً عن جد، فمن حقي أن أناقش قانون بلادي. أو ربما لأنني هكذا بالذات فلا حق لي في النقاش على الإطلاق؟؟

ربما تتساءلون عن أي قانون أتحدث !! فكل القوانين المُحْدَثَةِ في السنوات الأخيرة سواء. كلها أثارت جدلاً و صخباً، بدايةً بقانون الطواريء، مروراً بقانون الضرائب و نهايةً بقانون المرور


رأينا مؤخراً كثيراً من الشجب و الاعتراض على قانون المرور، لكني لست هنا بصدد مناقشة قانون المرور، فأنا لا أملك سيارتي الخاصة بعد - ولا أعتقد أنني سأتمكن من اقتنائها خلال السنوات العشر المقبلة نتيجةً للظروف المادية الرائعة التي يعيش تحت ظلها الغالبية العظمى من أطباء مصر - كما أنني و الحمد لله ثور الله في برسيمه .. لا أفقه شيئاً في قيادة السيارات

أنا هنا لأن الكيل قد فاض بي بسبب سلسلة إعلانات قانون الضرائب الجديد رافعةِ الضغط تلك، و التي باتت تكرر بكثافة قد تُحسد عليها من قِبَل كبار نجمات الفن و على رأسهن هيفاء وهبي و نانسي عجرم
إنني أتساءل: أآتت تلك الحملة الإعلانية الضخمة ثمارها المرجوة أم لا؟؟
و أتساءل أكثر:يا تُرى .. ما تلك الثمار المرجوة؟؟

أكاد أجزم أن الهدف وراء تلك الحملة الإعلانية الضخمة هو أمرٌ من أمرين لا ثالث لهما
إما النصر و إما الشهادة
النصر الذي ستحققه مصلحة الضرائب بجباية أكبر قدرٍ ممكن من عرق ملايين المساكين بالترهيب و الإرهاب
)
فيه حاجات وحشة ممكن تحصل ) فخليك مؤدب
أو الشهادة لكل مواطنٍ يبتليه رب الخلق بمشاهدة إعلانٍ واحدٍ على الأقل ليصيبه الغيظ بسلسلةٍ لا نهائيةٍ من أمراض القلب و المخ ستفضي به حتماً إلى النهاية التي لا مفر منها .. الموت .. وأهي تبقى وسيلة تانية لتحجيم الإنفجار السكاني في مصر

تَرَكزَت إعلانات قانون الضرائب الجديد في الفترة الأخيرة على أصحاب المهن الخاصة، و ضرورة التزام كل منهم بإعطاء فواتيرٍ لكل من يتعامل معهم تحت شعار ( فوترني ما تظبطنيش ) و بالأخص الأطباء
فلنفترض جدلاً أن شيئاً كهذا يبدو منطقياً .. أيعقل أن يتم التدقيق وراء كل طبيبٍ في مصر و سؤال كل مريضٍ يتردد على الأطباء عن ثمن ( الفيزيتا )؟؟


حسنٌ، إذا كان هذا القرار الفذ واجب التنفيذ في عُرْفِ مصلحة الضرائب العامة، فما هي شروط الفاتورة المطلوبة؟؟
ألن تكون فاتوة السعال بعشرة جنهات بينما فاتورة ألم الصدر بمئة؟؟؟ مع مراعاة ألا تقل نسبة الفواتير ذات الخمسين جنيهاً فأكثر عن خمسين بالمئة من جُمْلَةِ الفواتير ( ظبطها بمعرفتك بقى ). و لتكن كلها زرقاء اللون لتتميز عن فواتير المهندسين ذات اللون الوردي. و لتكن مكتوبةً بخط ( التايمز رومان ) بفونت 12 و بلونٍ أسود

كل القوانين أصبحت قراراتٍ بيزنطية لا تراعي مصالح الشعوب. لا يختلف تطبيقها كثيراً عن النظام الإقطاعي الذي كان يجرد البسطاء و أبناء الطبقات الفقيرة و المتوسطة من كل ما يمتلكون، بينما هناك طبقاتٌ أخرى لا تُساءل ولا تأبه لأي قانون جديد يُسَن، لأنها ببساطة طبقاتٌ فوق كل قانون

و يا أخي ما تحبكهاش
دي الضرايب كل الدخل بس
مع تحيــــــــــــــــــــــــات


هناك 19 تعليقًا:

غير معرف يقول...

بس في ناس كتيير هتزعل مننا ودول حبايبنا الحلوين وربنا يجعل كلامكم خفيف عليهم وشكر علي اللون الوردي بتاع المهندسين كدة تمام بس مقال جميل

FreeKiller يقول...

لا
احنا منقدرش على زعلهم ابدا
و العفو
انا برضه قلت انتم بتحبوه
بلاش نحرمكم منه

براحتك بقى يقول...

انا مدونة جديدة عندي 16 سنة وعايزة اعرف رأيك

ضــى القمــر يقول...

والله معاك حق :)

كل اللى قولته صح خاصة ان السبب فى الحملة دى هو النصر والشهادة ...

هم يبكى وهم يجيب الضغط .. وهم يقتل النفس ..
بقينا بنتمنى دلوقتى الهم اللى يضحك ..
اهو يمكن نلاقى الضحك من تانى .

أخى الكريم
مدونه أكثر من رائعه..
وبوست مهم وعقلانى جدااا
سلم لنا فكرك وقلمك الغالى يا اخى
تحيتى لك

FreeKiller يقول...

براحتك بقى

حاضر يا قمر
مع اني معرفتش رأيك انتي في مدونتي؟؟؟

FreeKiller يقول...

ضي القمر

سعادتي بردك سعادتين
الأولى لأن البوست نال التقدير و الإعجاب ده كله منك
و رأيك طبعا له قيمته عندي بعد ما إتعرفت على كتاباتك ف المدونات المختلفة اللي لاقيتها ضمن مدوناتك

و التانية
لأن المدونة بتنش زي ما انتي شايفة كده أهو


أنا ضفت مدونتك و المدونات التانية على مدونتي بعد إذنك لو مكنش فيه مانع

و على فكرة
أنا بنت :)


سلام

دمتِ بخير

ضــى القمــر يقول...

بنوته :)

انا بجد اسفه يا قمرة انى كلمتك على اساس انك ولد .. بس اسمك والموضوع مش موضحين انك بنت .. قولت تبقى ولد
بس بجد احرجتينى جدااا :)
لكن كويس انك بنت علشان اخاد وادى معاكِ براحتى اكثر ..:)

وبخصوص مدونتك اللى بتنش .. وهى مش بتنش ولا حاجه على فكرة .. فى ناس مبيجلهاش ولا تعليق على كذا موضوع ..
انتى بس انتشرى فى المدونات التانيه اكثر .. منها تتعرفى على عقول اكثر .. ومنها يتعرف اسمك واسم مدونتك بين المدونات ..

وبشكرك على اضافتك لمدونتى البسيطه ..

وشكرا ليكِ على رأيك الغالى يا قمرة .. والله اسعدتينى بيه جدااا ..

يلا كفايه كلام كثيير ..

واقولك سلام يا قمره :)

FreeKiller يقول...

مفيش إحراج و لا حاجة
منا متعودة على كده يا سكرة
ما برضه الاسم صعب حبتين على بنت
فري كيلر
هههههههههه

أنا ليا الشرف إنك تاخدي و تدي معايا ف الكلام براحتك
و الشرف أكتر لأنك قبلتي إضافتي لمدونتك

:))

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته

بس ما تقطعيش الزيارات

Dr.Mohammed Gohary يقول...

هههههههههههههه

ازيك يا نهال

كل سنة وانتي طيبة
معلش اتأخرت عليكي

بس انتي هتعرفي الباطنة

دانا حتي تقريبا هأجلها للدور التاني

ممممممممممممممممممممم
خلينا ف الموضوع

انا قولت هتتكلمي عن القانون من الصورة
قولت ايشطة بحب أنا القانون

شوية ودخلتي ف ابن سينا
قولت عادي عمنا وتاج راسنا

وف الاخر علي قانون الدولة

عموما برضو ايشطه
ههههههههههههههههههههههههههههه

كما أنني و الحمد لله ثور الله في برسيمه .. لا أفقه شيئاً في قيادة السيارات

مممممممممممممممممم ما تقوليش كدا هاتي بس العربية وانا هعلمك
هههههههههههههههههههههههههه


------------------------------

الموت .. وأهي تبقى وسيلة تانية لتحجيم الإنفجار السكاني في مصر

منا بقول كدا برضوووو

---------------------------

لتتميز عن فواتير المهندسين ذات اللون الوردي. و لتكن مكتوبةً بخط ( التايمز رومان ) بفونت 12 و بلونٍ أسود

هههههههههههههههههه يخربيت دماغك

ايه دااااا
هههههههههههههههههههههههههه

لا كومك سانز كويس
هههههههههههههههههههههههههههه

-------------------------------

كل القوانين أصبحت قراراتٍ بيزنطية

يا ريتها حصلت بيزنطية
دي قراقوشية

------------------------------

و يا أخي ما تحبكهاش
دي الضرايب كل الدخل بس

لا لا لا متظلميهومش

دولا أخدو 90 % بسسسسسس

ههههههههههههههههههههههههههههه

كشكشها متعرضهاااااااش

واوعي تلبسي العمة

تحياااااااتي

موضوع رائع كالعادة

FreeKiller يقول...

الحمد لله يا جوهري
أخبارك إنت إيه
كل سنة و انت طيب و بصحة و سلامة و رمضان كريم

و ياسيدي إتأخر كما تريد
ده انتوا غلاااااااااابة
ربنا يتولاكم بفضله و رحمته

منا قلت أحط الصورة و ألزق ابن سينا ف الأول
أهو تمويه برضه
احنا ولايا
هههههههههههههههه

و كويس اهو لاقيت حد متفق معايا على الطرق الجديدة لتحجيم انفجار مصر بالسكان
نياهاهاهاها

عاوز بيت دماغي يتخرب يا جوهري
تؤ تؤ تؤ تؤ
طيب و بعدين
أمشي من غير دماغي يعن و للا ايه
و نقفل المدونة بقى و نبيع لب على باب السيرفر

أجيب العربية
هههههههههههههههه
خلاص نتقابل بعد خمسة و تلاتين سنة جنب مرمر بالعربية الجديده بتاعتي عشان آخد أول دروس السواقة

على رأيك
طب ده حتى قراقوش كان مية مية
اخترعلنا عادة القراقيش

و قرقشها ما تمضغهاش

نورت البوست

Dr.Mohammed Gohary يقول...

انتي فظيعة

بجد
يا بنتي انتي بتجيبي الكلام دا منين

ههههههههههههههههههههههههه

مالكيش حل والله


أمال عن أخباري
أدينا مطحونين

أنا تسعين في المية هأجل باطنة للدور التاني

وربنا يسيرها

حلو حوار القراقيش دا بموووووووت فيها

نياهاهاهااااااااااا


ربنا يوفقك سلاااااام

FreeKiller يقول...

بجيب الكلام من عند عمو عبده بتاع الجرايد

و شد حيلك اومال
مش تأجل الباطنة و ف الآخر ما تستفيدش بالوقت

ربنا معاكو

أحسن ما تتسجن و نبقى نبعت لك قراقيش عالسجن بتاع د. قمر

قلم رصاص يقول...

شكرا يادكتورة نهال على المقال المتميز ده

ربنا يزيدك كمان وكمان

وبخصوص موضوع الضرايب الجديدة انا بجد ميش عارف أفهم الحكومة النضيفة عاوزه توصل لإيه بالظبط.. ميش مريحاني الحكومة دي بالذات.. بتلف وتدور كتير .. بتعمل فيها ذكية .. قال يعني

ههههههههههههههه

مفروض تجيب من الاخر وتعدم الشعب بدل الاذلال فيه كل يوم والتاني

طب تصدقي باعتباري درست الضرايب والماليه في الكلية .. انا خايف بجد ليجي يوم والحكومة النضيفة بتاعتنا دي .. تنطس في مخها الصناعي ده .. وترجع (ضريبة الرؤووس ) بتاعة زمااااااااان

الضريبة اللي كانت بتفرض على الانسان لكونه اتولد على هذه الأرض

شوفتي البشاعة بتاعة الانسان .. واللي كان بيعمله في اخوه الانسان

طب والله انا بجد ما انا مستبعد الحكومة النضيفة تعملها

أصلها على فكرة مزاجها وحش أوي الكام السنة اللي فاتوا دول .. والكام وعشرين سنة الجايين كمان

ههههههههههههههههه

واللي يغيظ أكتر يانهال يا اختي .. انهم بيصرفوا ملايين الملايين على حملات الدعاية .. واللي ممكن تحل مشاكل لألاف الشباب المصري اللي زي الورد

وفي النهاية .. الهدف واحد.. فورترني تجدني

على غرار المبدأ المغروس في دوواين الحكومة ومكاتبها ومصالحها .. (إبرز تنجز)

والله من وراء القصد

بجد كل يوم مدونتك بتزيد جمال عن اللي قبليه

بالتوفيق يارب

تقبلي مروري وتحياتي

FreeKiller يقول...

و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته
حضرتك عارف
تحس ان الحكومة قعدت تنهب تنهب تنهب ف البلد لحد ما عادش فيها خير
قالت خلاص
معادش فاضل قدامنا الا الملاليم اللي بنرميها للشعب
و فعلا مش بعيده يعملوا ضريبة عالمولود
و ممكن كمان تندفع مرتين
مرة من الاهل
و مرة من الشخص نفسه اول ما يعدي 15 سنة
زياده الخير خيرين برضه
ما يضرش
و الشعب اهو ميه ميه
ساكت و مبيقولش حاجة
يركبوا بقى و يدلدلوا براحتهم


حكاية اعلانات الدعايه دي فعلا اللي تفرس و تذل
اتصرف عليها ملاييين
و قال ايه
وزير الماليه كرم الراجل اللي بيعمل الاعلانات
طب و الله الواحد لو شافه ف الشارع مش هيمسك نفسه

شرفني مرورك
متقطعش الزيارات
و شرفني اكتر ان المدونة عجبت حضرتك


كن بخير

قلم رصاص يقول...

ربنا يديم المعروف
طبعا بيني وبينك ..ميش بيني وبين الحكومة النضيفة ام مخ ذكي .. واخده بالك معايا

هههههههههههههه

دي حاجة الحاجة التانية

انا اول مرة اعرف ان الوزير كرم الراجل بتاع الاعلانات الخاصة بالضرايب

بس ارجوكي متزعليش مني .. الراجل ده ملوش ذنب .. ده أكل عيشه الاعلانات..

وانا بصراحة معجب بأدائه في تمثيل الدور.. ونفسي كانوا يدوني الفرصة اكرمه انا بنفسي

عارفه كنت عملت له ايه ؟!

كنت هركبه في سفينة من بتوع دوحه الهربان.. بتاع البراءه المزيفة

ربنا يديم المعروف بين الحكومة النضيفة وبين اسرائيل الشقيقة

وميش هقطع الزياره صدقيني

انا هقرفك في عيشتك لحد ما تسبيلي المدونة بتاعتك من غير خلو .. وأأجرها مفروش انا بقى لحسابي

ههههههههههههههه

يلا في رعاية الله

تقبلي تحياتي

FreeKiller يقول...

الواحد أول ما سمع نظيف بتاع الحكومة
قلت الراجل ده مش نضيف
ما احنا شفنا كان بيعمل ايه و هو وزير اتصالات
هو يمكن نضيف من ناحية واحده
تنضيف جيوب الشعب

ايه كميه النضافة اللي ف التعليق دي

و يا عم انت لسه بتقول على الحاج بتاع الاعلانات - اللي انا ناسيه اسمه - بياكل عيش؟؟
ده زمانه بياكل تفاح امريكاني

و خسارة فيه حتى مركب من بتوع دوحة الخربان
بس كويس انك عالاقل ما قلتش
نخلي هشام طلعت يدبر موته
كنت هتنقط
50 مليون حتة واحده
يا بوووووووووي


أنا لا يمكن أتخلى عن مدونتي دي بأي حال من الأحوال
دي اسمها كيلر
من أعز الأسامي على قلبي
ههههههههههههه



تحياتي

Medicine Break يقول...

القاتل الحر :
تحية طيبة وبعد
المدونة رائـــــــعة
أسلوبك ممتع فعلا وليكى فكر خاص

ردودك عالتعليقات تنفع مقالات

Unknown يقول...
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
FreeKiller يقول...

لله يخليك يا ميدسن بريك

فكري مش زي فكركم برضه
انتم ملكومش حل

بس انا مش عارفة حضرتك مين
عويس و للا فوزي؟؟؟